Skip to main content

Her er noen tips som kan være nyttige både før, under og etter netthandelen. Sjekk hva som er lurt å undersøke, og hvordan du går frem hvis du ønsker å klage på kjøpet.

Velg riktig butikk

Før du handler bør du sammenligne prisene med andre butikker. Husk å legge til frakt, gebyrer og andre avgifter. Skal du importere noe, kan du sjekke importkalkulatoren til Tollvesenet. Det verste som kan skje er å bli lurt av svindelsider. Søk etter erfaringer og brukeranmeldelser på nettet for å finne ut om firmaet er til å stole på. Søk på firmanavnet pluss ord som «fraud», «complaint», «review» og lignende. Befinner nettbutikken seg i USA, kan du også sjekke den på Better Business Bureau.

Sjekk kontaktinformasjonen

En ærlig selger ønsker å bli funnet av kundene, og er ofte raus med kontaktinformasjon. Sjekk derfor om nettbutikken har et troverdig navn, post/epost adresse, telefon og organisasjonsnummer. Se på språket og pass deg for urealistiske lave priser.

Vær skeptisk til å avsløre personlige opplysninger, som personnummer. Det reduserer faren for å bli utsatt for svindel eller misbruk av opplysninger. Ikke gi fra deg informasjon om deg selv før du faktisk skal handle. Nettbutikken bør ha info om personvern på siden. Den bør si hva opplysningene skal brukes til, fortelle om selskapets datasikkerhet, og hvor du kan henvende deg med spørsmål.

Sjekk vilkår og totalsum

Sjekk de ulike fraktmåtene og prisene butikken tilbyr. Husk at dette kommer på toppen av vareprisen. Selgere kan også ha ulike betingelser for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling eller retur. Derfor bør du lese gjennom avtalevilkårene før du aksepterer dem. Dette gjelder særlig utenfor EU/EØS-området, hvor rettighetene varierer stort.

Utenlandske nettbutikker har ofte lave priser, men prisen kan raskt bli mye høyere enn du hadde trodd. Tidligere var det fritak for moms dersom du handlet for under 350 kroner inkludert frakt, men denne ordningen ble avviklet 1. april 2020. Dersom butikken du handler hos er VOEC-registrert, og verdien på hver enkelt vare er under 3000 kroner, legges butikken på momsen, og varen er unntatt for toll. Næringsmidler, varer med restriksjoner og varer med særavgifter er unntatt fra VOEC-ordningen, og må fortolles på vanlig måte.

Du bør tenke deg godt som før du betaler for en vare eller tjeneste på forskudd. Bruk heller kredittkort og betalingsløsninger som Paypal eller løsningen til finn.no. Med kredittkort har du lovfestet rett til å få pengene tilbake om du ikke får det du har bestilt, uavhengig av land. Bruk av debetkort gir deg også gode muligheter for å få pengene tilbake.

Rettigheter etter kjøp

Husk at du også har rettigheter etter kjøpet. Reklamasjonsretten er ikke det samme som garanti. Garantier er noe produsenten kan velge å gi deg. Reklamasjonsretten er noe lovverket gir deg. Denne gjelder i inntil fem år etter kjøp.

Hvis varen går i stykker av seg selv innen reklamasjonsfristen, har du krav på gratis reparasjon, ny vare eller pengene tilbake. Hevder butikken at garantien er brutt på ett eller annet vis, må du derfor gjøre det klart at du ønsker å bruke reklamasjonsretten, ikke garantien.

Hvordan klage?

Hvis du er misfornøyd med en vare eller hvis varen ikke kommer, må du først ta kontakt med selger. Da kan du godt bruke et av Forbrukerrådets ferdige klagebrev. Får du ikke gjennomslag her, kan du rette kravet mot banken din og be om å få dekket tapet ditt.

Har du handlet i en norsk nettbutikk og ikke kommer noen vei med selger, kan du klage inn saken til Forbrukerrådet. Har du handlet i nettbutikk i EU/EØS må du kontakte Forbruker Europa. For nettbutikker i USA kan du gå via Better Business Bureau. I land utover disse må du undersøke mulighetene, men da kan det hende pengene er tapt.