Ikke kjøp bruktbåt uten å ha sjekket dette

Av 21. april 2016Ferie og fritid
båtlån for bruktbåt

Vurderer du å tilbringe sommeren på sjøen? Styr unna skjærene og følg disse tipsene når du skal kjøpe deg bruktbåt.

Om bruktbåtmarkedet er ukjent farvann, er det kjekt å vite hva du bør sjekke slik at du unngår bomkjøp, og får oppfylt båtdrømmen.

Prøvekjør alltid båten

Ikke kjøp båt uten å ha prøvekjørt den. Det er bud nummer 1. Dessuten vil du vel nødig gå glipp av den morsomste delen av båtkjøpet?

Test motoren på alle turtall når du er i gang. Akkurat som turtallet er en viktig faktor når du kjøper bil, er båtens motortimeteller noe du bør sjekke. Den kan avsløre om båten har vært på jordomseiling, eller om den har putret mest rundt i skjærgården. Dette vil gi deg et hint om hvor lang levetid den har.

Undersøk motor og olje

En godt vedlikeholdt innenbordsmotor kan gi 7-9 sesonger med båtkjøreglede. På brukte båter er motoren den vanligste feilen, og den mest kostbare. Sjekker du motoren og oljen, kan du få en indikasjon om noe er galt. Nivået på alle væsker, særlig olje, er viktig. Derfor må du se på fargen og konsistensen etter kjøreturen.

Hvis oljen er svart eller sotfylt, er det ikke et godt tegn. Grå olje kan bety vann i oljen, og det er noe en mekaniker bør se nærmere på. Har båten kjørt på ferskvann eller saltvann? Sistnevnte har en tendens til å gi større slitasje. Har du lite peiling på motorer, kan det være kjekt å ha med seg noen som har det.

Holder båten vann – også på land?

Ser du byller på skroget når båten er i vann? Det kan være plastpest, som er en real pest og en plage – og en stor kostnad du bør være obs på. Når du har undersøkt båten i sitt naturlige habitat, er det på tide å se om den består prøven også på tørrlagt grunn.

Det første du gjør, er å inspisere skroget for å se etter skader. Hvis du ser at båten er omlakkert, undersøk om lakken kan skjule skader. Bank og hør om det er vann i skroget. Båten lever som regel i et fuktig klima, og fuktskader på treverk og tekstiler er en naturlig og kjedelig følge av det. Mugg og råte vil du helst unngå, så sjekk puter og plankverk for lukt og andre tegn på fuktskader.

Sjekk historikken

Har båten vært på service? Når, og hva er blitt gjort? Både motorreparasjoner og arbeid på skrog bør du få informasjon om. Kan båtselgeren gi deg kvitteringer for arbeidet som er utført, er det et pluss.

Så mye kan du prute

På vårparten og mot sommeren er det mange som vil kjøpe båt, men det er også mange som vil selge. Sammenlign med andre båter på markedet, og se at prisen som er satt er fornuftig.

I utgangspunktet er det vanlig å prute 5-10 %, men har du gjort grundig forarbeid, har du en fordel. Har du oppdaget at båten har feil eller mangler, eller har gått uforholdsmessig langt, gir det deg et godt argument for avslag på prisen.

Før du betaler må du huske å:

  • Sjekke at det ikke er heftelse eller pant
  • Undersøke om båten er CE-merket, som betyr at den er produsert etter godkjente standarder (gjelder båter produsert etter 1998)
  • Skrive kjøpskontrakt, så du har alt på det rene. Forbrukerrådet har en mal for kjøpskontrakt for båt som du kan bruke
  • Kjøp båtforsikring hvis båten koster mer enn 50 000,–

Trenger du finansiering for å få drømmen om båt oppfylt? Hos yABank kan du søke om båtlån til finansiering av bruktbåtkjøp. Søk om Båtlån fra YaBank i dag!